.::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. .
.

آيا در اسلام آزادي بيان و انديشه وجود دارد ؟
شبهه:

بعضي از مخالفان اسلام با طرح اين سؤال و استدلالات غير عقلي و منطقي ميخواهند بگويند که در اسلام آزادي بيان و انديشه وجود ندارد و هيچ مسلمان يا غير مسلماني که در کشور اسللامي زندگي ميکند حق ندارد که به عنوان انتقاد يا سؤال يا مخالفت مطلبي را بگويد يا بنويسد ، و هم چنين در انديشه اش خلافي را تصور کند ، حال آيا واقعا در اسلام آزادي بيان و انديشه وجود دارد ؟


جواب: 


بزرگترين و برترين دستور اسلام قرآنکريم است و اگر قانوني در قرآن کريم به عنوان يک اصل مطرح شده باشد ، ديگر کسي حق ندارد که بيايد و بگويد چنين چيزي در اسلام وجود ندارد يا دارد .
براي جواب از شبهه فوق نيز به قرآن کريم مراجعه ميکنيم تا ببنيم خداوند متعال آيا بيان و انديشه را آزاد گذاشته است يا خير ؟ .
خداوند ميفرمايد : فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ " پس بندگان مرا بشارت ده! همان كسانى كه سخنان را مى شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى كنند ، آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند " » .
با دقت در آيه فوق ديگر جاي هيچ اشکال و ايرادي باقي نميماند و اشکال مخالفين نيز باطل ميشود ، براي آنکه خداوند طبق اين آيه مبارکه ميفرمايد : سخن هرچه باشد و از هرکه باشد بشنويد ، يعني بگذاريد مردم حرف خودشان را بگويند حتي اگر با شما مخالف هم باشند يا از شما در حال انتقاد باشند ، و اين مطلب بعينه همان آزادي بيان است و باز خداوند طبق آيه فوق ميفرمايد رستگار کساني هستند که پس از شنيدن سخنها و گفته ها ، خوبش را ميگيرند و مطابق آن عمل ميکنند که اين مطلب هم بعينه آزادي انديشه را بيان ميکند ، زيرا اگر کسي بتواند خوب را انتخاب کند حتما ميتواند بد را هم انتخاب کند و انتخاب يکي از دو طرف بدون انديشه و تفکر امکان ندارد ، پس انسان آزاد است که چگونه بينديشد .
منتها دين مقدس اسلام درس درست انديشيدن را بما مي آموزاند و مسلم است که ارشاد ديگران کار بسيار پسنديده و عاقلانه است مخصوصا که اگر انساني درست نينديشد هم خودش را دچار مشکل ميکند و هم جامعه اش را و بقول مولوي در مثنوي :
اي برادر تو همان انديشه اي مابقي خود استخوان و ريشه اي
گر گلست انديشه تو گلشني ور بود خاري تو هيمه گلخني
گـر گلابي بر سر و رويت زنند ور تو چــون بولي برونت افگنند
و هيچ جاي ترديد نيست که راهنمائي براي درست انديشيدن يا سخن خوب گفتن غير از جلوگيري از انديشيدن و سخن گفتن است و مسلماً هيچ انسان عاقلي با راهنمائي و ارشاد مخالفت نخواهد کرد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تمامي حقوق مطالب براي .::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. . محفوظ مي باشد