.::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. .
.

 چرا بر خاک کربلاء سجده ميکنيد ؟

شبهه:

آيا سجده فقط براي خداوند نيست ؟ پس چرا شيعيان موقع نماز بر خاکي که ميگويند از کربلاء ميباشد سجده ميکنند ، و آيا اين عمل يکي از مظاهر شرک به حساب نمي آيد ؟ ، و اگر غير از اين است بفرمائيد بادليل روشن کنيد .


جواب:

در اين جا بايد دو مطلب مورد بررسي قرار گيرد يکي اينکه بايد چه کسي مسجود باشد و دوم اينکه سجده بايد بر چه چيزي صورت بگيرد ، و بتعبير ديگر بايد فرق بين مسجود و مسجد روشن گردد تا جواب اشکال فوق نيز واضح شود .
مسلم است که بايد مسجود ، خداوند متعال باشد وبس و سجده براي غير خدا جايز نيست ، اما وقتي که سجده کننده ميخواهد سجده کند بايد در حال نماز هفت موضع را بر زمين بگذارد که عبارت است از پيشاني و دو کف دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پا و در غير سجده نماز نيز بايد حتما پيشاني بر زمين گذاشته شود تا سجده تحقق پيدا کند زيرا تا پيشاني بر زمين گذاشته نشود سجده صدق نخواهد کرد .
در مذاهب اهل سنت و مذهب تشيع در اينکه بايد مسجود خداوند متعال باشد اختلافي وجود ندارد و هردو فرقه سجده را براي غير خداوند متعال جايز نميدانند ، بلکه اختلاف در موضع سجده يا بتعبير ديگر در مسجد است که پيشاني بر روي چه چيزي قرار گيرد و معلوم است که مسجد يا محل سجده نميتواند مسجود باشد وگرنه بايد حکم به مشرک بودن همه مسلمانان کرد چونکه همه بر چيزي سجده ميکنند و موقع سجده پيشاني را بر چيزي ميگذارند ، مثل فرش اعم از قالين و موکت و گليم و غيره يا خاک و سنگ و اشياء ديگر .
بنا براين در مذاهب اهل سنت سجده بر هر چيزي که طاهر و مباح باشد جايز است بخلاف مذهب اهل تشيع که فقط سجده را بر زمين يا بر چيزي که از زمين باشد و براي خوردن و پوشيدن مورد استفاده قرار نگيرد و در عين حال پاک و مباح باشد جايز ميدانند و بر غير زمين يا چيزي که از زمين نباشد مثل پلاستيک و پشم و فرش يا چيزي که از زمين باشد و براي خوردن و پوشيدن استفاده شود جايز نميدانند، پس از نظر مذهب امام صادق عليه السلام سجده بر پنبه و کتان و پشم و اشياء پلاستيکي و ميوه ها و غلات و سبزيجات و غيره که از زمين هستند و خوردني يا پوشيدني ميباشند جايز نيست و اگر کسي به اين اشياء در موقع سجده نماز پيشاني خود را بگذارد نمازش باطل است .
پس بر هرچيزي که شيعيان سجده را جايز ميدانند ، از نظر فقهاي مذاهب اربعه هم جايز است چون جواز سجده بر زمين يا چيزهاي که از زمين است مورد اتفاق همه مسلمانان ميباشد اما در بعضي چيزهاي که اهل سنت سجده را جايز ميدانند از نظر اهل تشيع جايز نيست مثل خوردني ها و پوشيدنيها .
دليل شيعيان بر عدم جواز سجده بر غير زمين و چيزي که از زمين است و خوردني و پوشيدني نيست رواياتي است که از طريق ائمه اهل البيت عليهم السلام نقل شده است از جمله اين روايت که مرحوم صدوق در علل الشرايع و غير ايشان از امام صادق عليه السلام نقل کرده اند که که در جواب سؤال از چيزي که سجده بر آن جايز نيست و چيزي که سجده بر آن جايز است و هم چنين بيان علت عدم جواز بر خوراکيها و پوشاکيها فرمود : " السُّجُودُ لَا يَجُوزُ إِلَّا عَلَى الْأَرْضِ أَوْ عَلَى مَا أَنْبَتَتِ الْأَرْضُ إِلَّا مَا أُكِلَ أَوْ لُبِسَ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا الْعِلَّةُ فِي ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّ السُّجُودَ خُضُوعٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ عَلَى مَا يُؤْكَلُ وَ يُلْبَسُ لِأَنَّ أَبْنَاءَ الدُّنْيَا عَبِيدُ مَا يَأْكُلُونَ وَ يَلْبَسُونَ وَ السَّاجِدُ فِي سُجُودِهِ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَنْبَغِي أَنْ يَضَعَ جَبْهَتَهُ فِي سُجُودِهِ عَلَى مَعْبُودِ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا الَّذِينَ اغْتَرُّوا بِغُرُورِهَا " سجده جايز نيست مگر بر زمين و چيزي که از زمين ميرويد مگر چيزهاي که براي خوردن و پوشيدن است ، پس راوي عرض کرد : فدايت گردم ، علت اينکه سجده فقط بر زمين و آنچه از زمين است و خوردني و پوشيدني نيست جايز است و بر غير آن جايز نيست چيست ؟ امام عليه السلام فرمود : براي اينکه سجده خضوع براي خداوند متعال است پس سزاوار نيست که بر ملبوسات و مأکولات باشد ، زيرا که فرزندان دنيا (دنيا پرستان) بندگان مأکولات و ملبوسات ميباشند ، و کسيکه براي خداوند متعال سجده ميکند ، در حال عبادت خداوند است پس درست نيست که پيشانيش را بر چيزي بگذارد که معبود فرزندان دنيا است ، کساني که فريب غرور دنيا را خورده اند .
از طرف ديگر حتي بر فرض جواز سجده بر عموم اشياء ، سجده بر خاک افضل است زيرا که سجده خضوع عبد در برابر عظمت مولي و ذلت بنده در برابر عزت خداوند متعال است پس چه خوب است که انسان بالاترين عضو بدن را که جبهه و پيشاني است بر پست ترين اشياء که خاک است بگذارد و بهمين لحاظ در مذاهب ديگر نيز سجده بر خاک بايد افضل باشد و در صحاح و مسانيد اهل سنت نيز نقل شده است که مسجد رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرش نداشته و آنحضرت و اصحاب کبارش بر روي خاک زمين مسجد سجده ميکردند.
تربت کربلاء نيز خاک است و چون سجده بر خاک جايز است بر تربت کربلاء نيز جايز است و انتخاب اين خاک از طرف شيعيان براي محل سجده از اين جهت است که خاکيست مقدس و پاک ، چون کربلاء محل جانفشاني بهترين بندگان مخلص خداوند و مکان جهاد خالصانه بر ضد دشمنان انسانيت و اسلاميت است .
علت اينکه شيعيان تربت را بشکل مهر ميسازند اين است که چون مساجد و منازل در عصور متأخره همه داراي فرش ميباشند و ممکن نيست که موقع سجده فرش کنار زده شود ، حمل خاک هم باعث ميشود که فرش مسجد يا خانه پر از خاک گردد ، بهمين لحاظ خاک بصورت مهر ساخته ميشود تا هم حمل آن آسان گردد و هم سجده بر چيزي که بر آن درست است تحقق پيدا کند .
ضمنا از نظر مذهب شيعيان سجده بر تمام خاکهاي عالم با دو شرط پاک بودن و مباح بودن جايز است و واجب نيست که حتما بر خاک کربلاء يا ديگر بقاع متبرکه باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تمامي حقوق مطالب براي .::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. . محفوظ مي باشد