.::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. .
.

 ولايت تکويني پيامبر و امامان (ع)

شبهه:

ما شيعيان معتقد بولايت تکويني براي پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم و امامان عليهم السلام هستيم بهمين لحاظ از طرف وهابيان ، غالي و مشرک خوانده ميشويم ، آيا ولايت تکويني چيست و آيا اعتقاد به آن غلو و شرک است يا خير ؟


جواب:

از نظر مذهب اهلبيت عليهم السلام ولايت تکويني براي معصومين عليهم السلام که شامل انبياء و حضرت زهراء و دوازده امام سلام الله عليهم اجمعين ميشود ، ثابت است و مراد از ولايت تکويني اين است که زمام عالم در دست آنها است و آنبزرگواران سلطنت عامه و سيطره تامه بر عالم هستي دارند و ميتوانند هرجور که بخواهند تصرف در عالم نمايند يعني چيزي را از بين ببرند و چيزي را بوجود بياورند .
البته قدرت تصرف در عالم تکوين يا همان ولايت تکويني اهلبيت عصمت عليهم السلام براي آنحضرات در طول ولايت عامه و تامه خداوند متعال و به امر و اقدار خداوند است ، يعني همانطور که خداوند متعال بما قدرت داده است که افعال اختياريه خود مان را با کمال آزادي و اختيار انجام دهيم و در عين حال هم بتوانيم هيچ کاري نکنيم براي معصومين عليهم السلام نيز خداوند متعال اين قدرت را عطا نموده است که هر تصرفي را بخواهند در عالم کون و هستي انجام دهند ، قادر باشند و هر وقت خداوند نخواهد آنان نيز هيچ کاري نميتوانند انجام دهند .
چون اين اختيار و قدرت از ناحيه خداوند متعال به آنبزرگواران اعطاء شده است و قدرت آنها در طول قدرت خداوند و با اذن خداوند است شرک بحساب نمي آيد بلکه شرک وقتي تحقق پيدا ميکند که انسان کسي يا چيزي را در عرض خداوند بداند و براي او قدرتي مستقل از قدرت خدواند متعال تصور نمايد .
غلو نيز در موردي تحقق پيدا ميکند که انسان کسي را بالاتر از حدي که هست ستايش و تمجيد نمايد که اين غلو مذموم است يا کسي را به مقام خدائي برساند که اين غلو شرک بحساب مي آيد .
پس چون ما شيعيان قدرت انبياء و امامان عليهم السلام را در طول قدرت خداوند ميدانيم و اين قدرت را نيز براي آنها از قرآن و سنت استفاده ميکنيم ، اين اعتقاد نه شرک بحساب مي آيد و نه غلو و کساني که شيعيان را بخاطر اين اعتقاد مشرک يا غالي مينامند ، با قرآن کريم مقابله نموده و در برابر خداوند متعال قرار ميگيرند .
تمام معجزات و کراماتي که از انبياء و اولياء عليهم السلام نقل شده است و در قرآن نيز شواهدي بر اين مطلب وجود دارد ، از باب ولايت تکويني آنها و قدرت تصرفشان در عالم هستي است که به امر و اذن خداوند متعال تحقق پيدا کرده است .
خداوند متعال در داستان حضرت سليمان عليه السلام و آصف بن برخيا ميفرمايد : " قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَن شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ " كسى كه نزد او دانشى از كتاب [الهى] بود گفت من آن را پيش از آنكه چشم خود را بر هم زنى برايت مي آورم پس چون [سليمان] آن [تخت] را نزد خود مستقر ديد گفت اين از فضل پروردگار من است تا مرا بيازمايد كه آيا سپاسگزارم يا ناسپاسى مي كنم و هر كس سپاس گزارد تنها به سود خويش سپاس ميگزارد و هر كس ناسپاسى كند بى گمان پروردگارم بى نياز و كريم است .
در اين آيه مبارکه کاملا مشهود است که خداوند متعال به آصف بن برخيا وزير حضرت سليمان عليه السلام اين قدرت را عطا نموده بود که حتي کمتر از يک چشم برهم زدن تخت بلقيس را از شهر صبا بفلسطين بياورد بدون آنکه وسيله اي از وسايل مادي در کار باشد .
در آيه ديگر ميفرمايد : " فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاء حَيْثُ أَصَابَ وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاء وَغَوَّاصٍ وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ " پس باد را در اختيار او قرار داديم كه هر جا تصميم مي گرفت به فرمان او نرم روان مي شد و شيطانها را [از] بنا و غواص تا [وحشيان] ديگر را كه جفت جفت با زنجيرها به هم بسته بودند [تحت فرمانش درآورديم] .
اين آيه مبارکه هم ولايت تکويني حضرت سليمان علي نبينا و آله و عليه السلام را بر عالم هستي بيان مينمايد .
در رابطه با حضرت عيسي عليه السلام خداوند ميفرمايد : " وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللّهِ وَأُبْرِىءُ الأكْمَهَ والأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللّهِ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ " و [او را به عنوان] پيامبرى به سوى بنى اسرائيل [مي فرستد كه او به آنان مي گويد] در حقيقت من از جانب پروردگارتان برايتان معجزه اى آورده ام من از گل براى شما [چيزى] به شكل پرنده مى سازم آنگاه در آن مي دمم پس به اذن خدا پرنده اى مى شود و به اذن خدا نابيناى مادرزاد و پيس را بهبود مى بخشم و مردگان را زنده مى گردانم و شما را از آنچه مي خوريد و در خانه هايتان ذخيره مي كنيد خبر مي دهم مسلما در اين [معجزات] براى شما اگر مؤمن باشيد عبرت است .
وقتي ولايت تکوينيه براي اشخاصي از انبياء و اولياء عليهم السلام در قرآن کريم ثابت است براي رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم نيز ثابت است زيرا که آن بزرگوار افضل انبياء و اشرف مخلوقات است و ممکن نيست که چيزي براي فاضل ثابت باشد و براي افضل ثابت نباشد ، در عين حال معجزاتي مثل شق القمر و تسبيح گفتن سنگ ريزه ها در کف آنحضرت و شهادت جمادات بر نبوت آن بزرگوار و مواردي غير از اين که در کتب حديث و تاريخ متواترا نقل شده و ثابت است ، بزرگترين دليل بر اثبات ولايت تکويني آنحضرت صلي الله عليه و آله وسلم ميباشد .
براي ائمه هدي عليهم سلام الله هم روايات متواتره موجوده در کتب حديث و اخبار و معجزات و کراماتي که از آن بزرگواران در تاريخ ثابت است نيز خود بزرگترين دليل بر اين مدعي ميباشد ، شفاي مريضها و حل مشکلات کساني که به ارواح طيبه معصومين عليهم السلام توسل ميجويند نيز دليل ديگري است که ولايت تکوينيه را براي آنان ثابت ميکند .
در ضمن حضرت علي عليه السلام و باقي امامان عليهم السلام مقام ايشان در پيشگاه خداوند بطور مسلم بالاتر از مقام آصف بن برخيا است و وقتي او بتواند در عالم هستي تصرف کند بعنوان اينکه از اولياء الله ميباشد ، امامان نيز ميتوانند در عالم هستي تصرف کنند چون از اولياء الله بحساب مي آيند ، البته اين نکته را براي کساني ميگوئيم که مقام امامان معصوم عليهم السلام را آنطور که بايد نشناخته اند يا بنا بر اصولي که دارند بيشتر از اين نميتوانند بشناسند ، وگرنه از نظر ما ، امامان عليهم السلام بعد از رسول خاتم صلي الله عليه و آله وسلم از بالاترين مقام ممکن برخوردار هستند .
ممکن است مخالفين بگويند که خداوند متعال ميفرمايد : " قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ " بگو جز آنچه خدا بخواهد براى خودم اختيار سود و زيانى ندارم و اگر غيب مي دانستم قطعا خير بيشترى مى اندوختم و هرگز به من آسيبى نمى رسيد من جز بيم دهنده و بشارتگر براى گروهى كه ايمان مى آورند نيستم .
اين آيه صراحت دارد که پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم بدون اذن خداوند هيچ کاري نمي توانسته انجام دهد و اختيار سود و زياني را براي خود نداشته و فقط بشير و نذير بوده است و بس .
در جواب ميگوئيم : اگر درخود همين آيه دقت شود ، مطلب واضح ميگردد زيرا خداوند ميفرمايد : بگو جز آنچه را خدا بخواهد ..... يعني اگر خدا نخواهد هيچ قدرتي در عالم نميتواند عرض کند بلکه بدون قدرت خدا قدرتي نيست ، ولي آيه مبارکه اين مطلب را ، که کساني با اقدار خداوند متعال بتوانند کارهائي انجام دهند را نفي نميکند .
پس بدون اذن خدا و اراده و اقدار او هيچ کسي هيچ کاري نمي تواند بکند اما خداوند متعال بعضي از بندگان خود را بر اموري قادر ميگرداند چنانکه آيات قبلي در رابطه با حضرت سليمان و حضرت عيسي عليهما السلام اين مطلب را بيان فرمود ، و هم چنين آيات ديگري که در رابطه با حضرت موسي عليه السلام و معجزات ديگر انبياء عليهم السلام در قرآن موجود است ، نيز مطلب مورد بحث را ثابت ميکند .
ابن تيميه نيز در تأئيد و اثبات کرامت براي علي عليه السلام ميگويد : " والكتب المصنفة في كرامات الأولياء وأخبارهم مثل ما في كتاب الزهد للإمام أحمد وحلية الإولياء وصفوة الصفوة وكرامات الأولياء لأبي محمد الخلال وابن أبي الدنيا واللالكائي فيها من الكرامات عن بعض أتباع أبي بكر وعمر كالعلاء بن الحضرمي نائب أبي بكر وأبي مسلم الخولاني تعض أتباعهما وأبي الصهباء وعامر ابن عبد قيس وغير هؤلاء ممن على أعظم منه " کتب مصنفه در کرامات اولياء و اخبار ايشان مثل کتاب الزهد از امام احمد و حلية الاولياء و صفوة الصفوة و کرامات الاولياء از ابي محمد خلال و ابن ابي الدنيا و اللالکائي ، کراماتي را از بعض اتباع ابي بکر و عمر مثل علاء ابن حضرمي نائب ابي بکر و ابي مسلم خراساني و بعضي از اتباع آنها و ابي الصهباء و عامر بن عبد قيس و از غير ايشان کراماتي را از آنان نقل کرده اند و علي عليه السلام اعظم و بزرگتر از اينها است .
يعني وقتي اينها کرامت داشته باشند پس علي عليه السلام که مقامش از اينها بالاتر است يقينا کرامت دارد و کرامت يعني همان تصرف در عالم کون و هستي البته با اذن و اقدار پروردگار و تصرف در عالم کون يعني همان ولايت تکويني .
منتها شکي نيست که اين ولايت داراي مراتب است و در بعضي ها بيشتر و در بعضيها کمتر وجود دارد 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تمامي حقوق مطالب براي .::پايگاه اهل البيت عليهم السلام::. . محفوظ مي باشد